Language, a Virus?

Tratto da EduEDA
Versione del 19 Feb 2005 alle 11:15 di Mileto (Discussione | contributi) (Language, a Virus? (Originale e traduzione italiana))

(diff) ←Older revision | view current revision (diff) | Newer revision→ (diff)
Jump to: navigation, search

Identificativo: language_a_virus_-_english.tex,v 1.6 2002/05/30 15:39:33 paragram Exp $

Lingua o virus ?

Florian Cramer

11 aprile 2002

In un saggio sul software sperimentale, il critico net.art Tilman Baumgärtel mette in evidenza che tredici anni prima di 0100101110101101.org's ``biennale.py , nel 1988, un virus di computer è stato programmato e disseminato come una beffa artistica. (1) Un resoconto dettagliato del caso è disponibile nella`` Storia di Virus di Computer di Robert M. Slade, il riferimento classico sull'argomento. Nel febbraio ‘88, un file per il software HyperCard di Apple è apparso in un forum on line Compuserve. Ogni volta che veniva scaricato e aperto, ha segretamente installato un’estensione di sistema che ha fatto in modo che il computer visualizzasse un messaggio di pace parodistico di New Age ad ogni avvio. Le persone dietro il virus, l'Artemus Barnoz (a.k.a). Richard (Brandow) e Boris Wanowitch erano contemporaneamente gli editori della rivista canadese di computer MacMag e de "Computer GraphicsConspiracy" della rete internazionale subculturale di Neoismo.


Secondo Slade, il virus MacMag è stato il primissimo virus di personal computer. I suoi unici predecessori erano tre virus per PC compatibili con IBM: “Lehigh, “Jerusalem e “Brain che era stato scritto, ma disseminato con difficoltà, nel 1986 e nel 1987 ed alcuni proto-virus anche più vecchi. Il virus di Wanowitch e Brandow è stato il primo di circolazione massiccia ed è stato anche il primo a diffusione non solo per mezzo di floppy disk, ma anche su reti elettroniche. Il “Morris Worm, che ha fatto virtualmente irruzione in Internet nel 1988, è uscito in novembre, nove mesi più tardi. Poiché il virus di MacMag è stato assolutamente il primo, come Tilman Baumgärtel osserva, il cui messaggio consisteva non solo in una auto-riproduzione e manipolazione del sistema host, ma anche in un semplice testo inglese sullo schermo di computer, era un ibrido di codice sorgente (con la firma binary-encoded del programmatore Drew) e l'uscita del testo. Come tale, era testualmente più complesso di tutti i suoi predecessori. Se il programma di Neoismo potesse essere descritto come replica contagiosa della costruzione di un linguaggio auto-inventato come il nome proprio “Monty Cantsin in "celle di dati - un termine già coniato intorno al 1985 -, collettivamente adottato e mitizzato oltre modo, allora il virus MacMag è stato la prima versione computer di questo programma, cioè la prima implementazione di Neoism in codice algoritmico.

La storia dei virus di computer nelle arti potrebbe cioè essere raccontata al contrario. Non solo come appropriazioni poetiche ed estetiche di un codice virus, come si ricorre in Net.art e in poesia digitale da circa il 1997 ( vedi saggio di Jutta Steidl "If" "Then" in questo catalogo), ma anche come impregnazione e penetrazione linguistico-speculativa di virus di computer da quando sono stati inventati. Le possibili influenze su queste speculazioni sono abbondanti: il nichilista cognitivo Henry Flynts il cui progetto per confutare la filosofia analitica - e qualsiasi altra cosa - con i propri metodi avevano influito su alcuni Neoists; il volume Deleuze/Guattari “on the line pubblicato nel 1983 da Semiotext (e) New York specifica che “i virus ci fanno formare un rizoma con altre creature; il biologo Richard Dawkins è controverso per la sua teoria del “meme come un'idea contagiosa come egli ha pubblicato per primo nel 1976 { 7 }; ma più di chiunque altro, il romanziere William S. Burroughs è interessante in questo ambito. Creato con tecniche di collage radicale, la sua prosa di novella allucinatoria di spionaggio ha tradotto stili di scrittura dei modernisti di avanguardia (in modo predominante il surrealismo francese mediato attraverso il suo amico Brion Gysin) in letteratura pop. Ma in modo anche più importante, le sue speculazioni sulla lingua e la tecnologia hanno avuto un impatto impressionante su correnti subculturali e di pensiero negli anni '80. { 8 } Per Burroughs, la relazione tra virus e la lingua è arrivata a diventare più che un idea che i virus potrebbero essere creati in linguaggio o, come in Dawkins, “memetica , che certi discorsi hanno avuto effetti contagiosi. Per lui, la lingua stessa era un virus:


{{ 11 }; Burroughs, che per un periodo era anche un membro della Chiesa di Scientology, si riferisce largamente ai concetti di Hubbard nella sua teoria del linguaggio-virus { 12 }

Proprio come Burroughs ha riscritto un collage di testi Dadaisti e Surrealist cadavres exquises in pulp fiction che non si sa mai se è volutamente parodistico o no, Hubbard potrebbe essere visto, attraverso Crowley, come un popolarizzatore molto dotato di scienza ermetica classica (gnostic, neoplatonist e kabbalist) che egli ha ricodificato, stile di scienza diffuso negli anni 40, in uno SciFi gnosis, in linguaggio manageriale. La pretesa di Burroughs è che il linguaggio è un virus, cioè legge in chiave modernista la teoria del linguaggio, comune fino al 17 ° secolo in tutte le scienze, ma successivamente solo in scienze paranormali e poemi romantici. Secondo il passo della genesi 2.19, l ' uomo in paradiso ha avuto un linguaggio adamico donato da Dio che gli ha dato il potere di dare un nome a tutte le creature e influenzare oggetti attraverso le parole; una potenza demiurgica recuperata dal Rabbino Loew attraverso la cabala, che pratica quando egli crea il golem e attacca lettere magiche alla sua fronte, e recuperata dal Dott. Faustus quando evoca mephistopheles. Entrambe le teorie sui linguaggi adamici e la teoria del virus di Burroughs hanno un antefatto; essi presuppongono ispirazione, l'essere respiro divino o un’infezione virale biologicamente secolarizzata. Poiché entrambi i linguaggi sia l’adamico che il virale sono presi da esseri superiori, il linguaggio parla attraverso esseri umani invece che esseri umani parlano attraverso il linguaggio.

Ma se non c'è né un dio né un virus extraterrestre, ma solo un programmatore che cede un codice ai suoi poteri demiurgici, e se il suo linguaggio mobilita cose solo per virtù di una macchina, è evidente perché da un lato la cabala cristiana medioevale e Rinascimentale ha fallito nell'attuazione della loro combinazione di speculazioni del linguaggio in dispositivi meccanici (sperimentati da Raimundus Lullus,Giordano Bruno, Athanasius Kircher, Georg Philipp Harsdörffer e Quirinus Kuhlmann), è evidente dall'altro lato perché questa cabala finisce con l'essere un mero giocattolo nella subcultura neoista della programmazione di virus. Con il banale messaggio "New Age , per citare Brandow, il virus MacMag adotta l'eredità di una metafisica speculativa della scrittura in travestimento regressivo. Per sottointeso esso afferma che un linguaggio formalizzato nei codici operativi di un demiurgico puramente meccanico è una costruzione umana e non un virus extraterrestre. Poiché i virus di computer sono costruzioni di codici-istruzione contagiosi, { 13 }

Riferimenti

[Bar68]

   John Barth. Lost in the Funhouse. Anchor Books. Doubleday, New York,
   London, Toronto, Sydney, Auckland, 1988 (1968).

[Bau01]

   Tilman Baumgärtel. Experimentelle software. Telepolis, 2001. http://
   www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/sa/9908/1.html.

[Bur82]

   William S. Burroughs. Electronic Revolution. Expanded Media Edition, Bonn,
   1982.

[Fel68]

   Morton Feldman. Give my regards to eighth street. In The New York School,
   pages 5-10. HatArt CD 6176, Basel, 1994 (1968).

[Kan88]

   Monty Cantsin / Istvan Kantor. Ahora neoismus, 6 1988.

[MH84]

   Klaus Maeck and Walter Hartmann, editors. Decoder Handbuch. Trikont,
   Duisburg, 1984.

[Per93]

   Géza Perneczky. The Magazine Network. Edition Soft Geometry, Köln, 1993.

©This text is copylefted according to the Open Publication License v1.0 http:// opencontent.org/openpub/; restrictions on commercial publication apply.

Note a piè di pagina:

{ 1 } [Bau01]

{ 2 } "http://www.bocklabs.wisc.edu/ janda/sladehis.html"

3 Materiale sul Neoism può essere trovato in " http://www.neoism.net" e in Géza " Perneczky Book,, The Magazine Network`` [Per93], p.157-182.

{ 4 } in una spedizione per posta alla newsgroup di SubGenius alt.slack il 21 giugno 1997, Brandow ha commentato al telegiornale che il virus "è stato ispirato da un gruppo burlone come i Neoists" ed i componenti di SubGenuis come segue: “sì e no. Io sono un Neoista (tu puoi chiedere a Monty Cantsin o tENTATIVELY a cONVENIENCE). Così non avrei detto che fossi ispirato dai neristi, essendo un neoista a tempo pieno al 100% e come contrario ai neoisti a mezza giornata. - la Chiesa di SubGenius, una parodia isterica di sette di cristiani rinati, era qualcosa di simile ad un equivalente clericale di Neoismo fino a quando ha cessato le sue attività radicali (come un servizio di appuntamenti alla cieca a scopo di sesso anale) e ha creato affari dall'indebolimento del suo gooroo fumatore di pipa Bob Dobbs Jr. in un'icona umoristica di un famoso college americano.

{ 5 } questo dettaglio è coperto, tra gli altri, "http://www.geocities.com/ogmg.rm/" "Historia.html"

{ 6 } la strofa completa: “ci piace atterrire i buoni piccoli bambini della burocrazia borghese, / amiamo terrificare tutti i leader oziosi di politiche spettacolari, / ci piace divertirci col sangue e il fuoco, noi siamo il virus nel tuo computer, / ti facciamo oscillare, ti facciamo sorridere, unisciti a noi e non morire mai `` [Kan88] ].

{ 7 } vedono "http://www.memecentral.com""

{ 8 l'influenza di Burroughs su post-punk-subcultures è, ad esempio, elaboratamente [MH84].

{ 9 } [Bur82], p.59

{ 10 Korzybski chef d ' oeuvre, il manuale Science & Sanity `` del 1932,

è attualmente disponibile a "http://www.kcmetro.cc.mo.us/pennvalley/biology/lewis" "/strucdif.jpg". Burroughs si riferisce a Korzybski alla prima pagina di spiegazione del suo libro sulla sua teoria del linguaggio “Electronic Revolution, [Bur82], p.5

11 Feldman scrive sui suoi primi incontri con Cage nei primi gli anni '50 :

Come ricordo, John e io, con le nostre idee matte sulla musica, ci siamo inseriti molto bene. `` [Fel68], p.7

{ 12 } [Bur82], p.42-45.

{ 13 } [Bar68], p.3





Id: language_a_virus_-_english.tex,v 1.6 2002/05/30 15:39:33 paragram Exp $


Language, a Virus?

Florian Cramer

April 11, 2002

In an essay on experimental software, the net.art critic Tilman Baumgärtel points out that thirteen years prior to 0100101110101101.org's ``biennale.py, in 1988, a computer virus had been programmed and disseminated as an artistic prank.{1} A detailed account of the case is available in Robert M. Slade's ``History of Computer Viruses, the classic reference on the subject.{2} In February 1988, a file for Apple's HyperCard software turned up in a Compuserve online forum. Whenever downloaded and opened, it secretly installed a system extension which made the computer display a parodistic New Age peace message on every startup. The people behind the virus, Artemus Barnoz (a.k.a. Richard Brandow) and Boris Wanowitch were simulatenously the editors of the Canadian computer magazine MacMag and the ``Computer Graphics Conspiracy of the international subcultural network of Neoism.{3} Brandow emphasized in all his statements on the MacMag virus that he had spread it being a Neoist, and for Neoist purposes.{4} Since the MacMag virus had spread via floppy disks to development computers of the MacroMind (today: Macromedia) and from there onto the computers of the software company Aldus (later bought up by Adobe), version 1.0 of the popular illustration graphics program ``FreeHand came out on infected installation disks.{5} This made the case spectacular, resulting in a jail sentence for Brandow, and inspiring the line ``we are the virus in your computer of the Neoist electro-pop anthem ``I am Monty Cantsin, released on the LP ``Ahora Neoismus still in the same year.{6}

According to Slade, the MacMag virus was one of the very first personal computer viruses. Its only precedessors were three viruses for IBM-compatible PCs - ``Lehigh, ``Jerusalem and ``Brain - which had been written, but hardly disseminated, in 1986 and 1987, and a couple of even older proto-viruses. Brandow's and Wanowitch's virus was the first of massive circulation, and it also was the first to spread not only via floppy disks, but also over electronic networks; the ``Morris Worm, which virtually crashed the Internet in 1988, came out in November, nine months later. Since the MacMag virus was all the more the first, as Tilman Baumgärtel observes, whose message consisted not only in self-replication and manipulation of the host system, but also in a plain English text on the computer screen, it was a hybrid of source code (with the binary-encoded signature of the programmer ``DREW) and text output. As such, it was textually more complex than all its precedessors. If the program of Neoism could be described as contagious replication of self-invented language constructs such as the proper name ``Monty Cantsin into ``data cells - a term coined already around 1985 -, collectively adopting and mythologizing them beyond recognition, then the MacMag virus was the first computer version of this program, i.e. the first implementation of Neoism into algorithmic code.

The history of computer viruses in the arts could thus be told the other way around. - Not only as poetic and aesthetic appropriations of virus code, as they recur in Net.art and digital poetry since circa 1997 (see Jutta Steidl's essay ``If() Then() in this catalogue), but as a language-speculative impregnation and pervasion of computer viruses since they were invented. The possible influences on these speculations are abundant: the cognitive nihilist Henry Flynts whose project to refute analytical philosophy - and anything else - with its own methods had influenced some Neoists; the Deleuze/Guattari volume ``On the Line published in 1983 by Semiotext(e) New York states that ``our viruses make us form a rhizome with other creatures;`` the biologist Richard Dawkins is controversial for his theory of the ``meme as a contagious idea which he first published in 1976 {7}; but more than anybody else, the novelist William S. Burroughs is interesting here. Created with radical collage techniques, his hallucinatory spy novel prose translated writing styles of the modernist avant-garde (predominantly the French surrealism mediated through his friend Brion Gysin) into pop literature. But even importantly, his speculations on language and technology had a striking impact on subcultural currents and thinking in the 1980s. {8} For Burroughs, the relationship between viruses and language amounted to more than just the idea that viruses could be created in language or - like in Dawkins' ``memetics - that certain speech acts had contagious effects. For him, language itself was a virus:

   ,,I have frequently spoken of word and image as viruses or as acting as
   viruses, and this is not an allegorical comparison.{9}

- Burroughs' phrase factually became a self-fulfilling prophecy thanks to its many citations in pop culture; Laurie Anderson made ``language is a virusa song title in her 1979 performance ``United States Live which Nile Rodgers produced as a disco hit for the 1986 movie ``Home of the Brave; a movie featuring Burroughs at seventy-two as Anderson's tango dance partner. - Burroughs' virus theory might be considered the most extreme antithesis to the nominalism of structuralist linguistics since Ferdinand de Saussure which conceived of language as a rational construct and for whom the relation between imagined concepts and pronounced speech was based on social conventions only. Still, Burroughs' theory is far from original. He himself doesn't obscure its traces back to occultisms and para-science: Aleister Crowley's satanic theosophy, Alfred Korzybski's ``General Semantics which sought to heal mankind by deprogramming, with the help of a string-puppet-like device called ``structural differential, false identifications of words and things,{10} - and finally Lafayette Ron Hubbard's doctrine of ``Dianetics and ``Scientology. Influenced by both Crowley and Korzybski, Hubbard's chief concern was to ``clear (erase) ``engrams, traumas inscribed as words into the subconscious. Among the artist influenced by ``Dianetics were John Cage and Morton Feldman{11}; Burroughs, who for a period was even a member of the Church of Scientology, extensively refers to Hubbard's concepts in his language virus theory.{12}

Just as Burroughs rewrote Dadaist text collages and Surrealist cadavres exquises into pulp fiction of which one never really knows whether it's intentionally parodistic or not, Hubbard could be seen, via Crowley, as a talented popularizer of classical (gnostic, neoplatonist and kabbalist) hermetic sciences which he recoded, 1940s popular science-style, into a SciFi gnosis in manager-speak. Burroughs' claim that language is a virus thus reads as modernist rewording of a language theory common, until the 17th century, in all sciences, but later only in para-science and romanticist poetry: According to Genesis 2.19, man in paradise had a god-given - adamic - language which gave him power to name all creatures and influence objects through words; a demiurgic power of language regained by Rabbi Loew through practical kabbalah when he creates the golem and attaches magic letters to his forehead, and regained by Dr. Faustus when we evokes mephistopheles. Both adamic language theory and Burroughs' virus theory have an a priori; they presuppose inspiration, be it divine breath or, biologically secularized, viral infection. Since both adamic and viral language are taken from higher beings, language speaks through humans instead of humans speaking through language.

But if there's is neither a god, nor an extra-terrestrial virus, but only a programmer lending a code its demiurgic powers, and if its language mobilizes things only by the virtue of a machine, it is evident why on the one hand medieval and Renaissance Christian kabbalah failed at implementing their combinatory language speculations into mechanical devices (Raimundus Lullus, Giordano Bruno, Athanasius Kircher, Georg Philipp Harsdörffer and Quirinus Kuhlmann tried), and it's evident on the other hand why this kabbalah ends up being a mere toy in the virus-programming Neoist subcultures. With the ``corny New Age message, to quote Brandow, the MacMag virus adopts the heritage of a speculative metaphysics of writing in regressive disguise. By implication, it states that a language formalized into the instruction codes of a merely mechanical demiurgy is a human construct and no extraterrestrial virus. Since computer viruses are constructs of contagious instructioncodes, they in turn reveal the contagious virulence of language. Writing like the American novelist John Barth's infinitely recursive ``Frame Tale from 1967 - a moebius strip bearing the sentence ``ONCE UPON A TIME THERE WAS A STORY THAT BEGAN - can be thus be read as a prototype of all computer viruses and script attacks; but also, with the computer virus as a figure of thought, as self-exciting code virulent in all literature.{13}

References

[Bar68]

   John Barth. Lost in the Funhouse. Anchor Books. Doubleday, New York,
   London, Toronto, Sydney, Auckland, 1988 (1968).

[Bau01]

   Tilman Baumgärtel. Experimentelle software. Telepolis, 2001. http://
   www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/sa/9908/1.html.

[Bur82]

   William S. Burroughs. Electronic Revolution. Expanded Media Edition, Bonn,
   1982.

[Fel68]

   Morton Feldman. Give my regards to eighth street. In The New York School,
   pages 5-10. HatArt CD 6176, Basel, 1994 (1968).

[Kan88]

   Monty Cantsin / Istvan Kantor. Ahora neoismus, 6 1988.

[MH84]

   Klaus Maeck and Walter Hartmann, editors. Decoder Handbuch. Trikont,
   Duisburg, 1984.

[Per93]

   Géza Perneczky. The Magazine Network. Edition Soft Geometry, Köln, 1993.

©This text is copylefted according to the Open Publication License v1.0 http:// opencontent.org/openpub/; restrictions on commercial publication apply.

Footnotes:

{1} [Bau01]

{2} "http://www.bocklabs.wisc.edu/ janda/sladehis.html"

{3} Material on Neoism can be found on "http://www.neoism.net" and in Géza Perneczky's book ,,The Magazine Network``[Per93], p.157-182.

{4} In a posting to the SubGenius newsgroup alt.slack on June 21th, 1997, Brandow commented on the news report that the virus had been ``inspired by prankster groups like the Neoists and the SubGenii as follows: ``Yes and no. I am a Neoist (you can ask Monty Cantsin or tENTATIVELY a cONVENIENCE). So I wouldn't have said I was inspired by the neoists being one full time 100% as opposed to part-time neoists. - The Church of SubGenius, a hysterical travesty of born-again Christian sects, was something like a clerical equivalent of Neoism until it ceased its radical activities (like an anal sex blind dating service), and created a business out of softening its pipe-smoking gooroo Bob Dobbs jr. into a popular American college humor icon.

{5} This detail is covered in, among others, "http://www.geocities.com/ogmg.rm/ Historia.html"

{6} The complete stanza: ,,We love to horrify the good little children of bourgeois bureaucracy, / we love to terrify all the lying leaders of stupifying politics, / we love to play with blood & fire, we are the virus in your computer, / we make you swing, we make you smile, join us & never die`` [Kan88 ].

{7} See "http://www.memecentral.com"

{8} Burroughs' influence on post-punk-subcultures is, for example, elaborately documented in the ,,Decoder Handbook`` of 1984 [MH84].

{9} [Bur82], p.59

{10} Korzybski's chef d'oeuvre, the book ``Science and Sanity from 1932, contains a drawing of the ``structural differential; a digital reproduction is currently available at "http://www.kcmetro.cc.mo.us/pennvalley/biology/lewis /strucdif.jpg". Burroughs refers to Korzybski on the first page of the explication of his language theory in his book ``Electronic Revolution, [ Bur82], p.5

{11} Feldman writes on his first encounters with Cage in the early 1950s: ``There was a lot of talk about science fiction, also about Dianetics, a currently popular technique that was said to bring back memories of the womb. As I recall, John and I, with our crazy ideas about music, fitted in very well. `` [Fel68], p.7

{12} [Bur82], p.42-45.

{13} [Bar68], p.3