Packer Randall

Tratto da EduEDA
Jump to: navigation, search

Randall Packer è uno dei massimi studiosi del Multimedia e docente presso il Dipartimento di Arti Digitali del College of Art di Baltimora. Insieme Ken Jordan sono i curatori del progetto Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. L'ambizioso volume in forma cartacea riunisce contributi di artisti, teorici, intellettuali e scrittori. Arte, tecnologia, informatica: Multimedia: From Wagner to Virtual Reality è una ricognizione storica e teorica che spazia dall'avant-garde alla computer science. L'opera è da intendersi come una guida approfondita di un fenomeno in costante trasformazione. Già, perché come affermano i due autori,Parker e Jordan,il Multimedia è un'idea "democratica, aperta, elastica, fluida, variabile, inclusiva

L'opera di Randall Packer come compositore, artista media e produttore/curatore si è concentrata sull'interazione della vita, della tecnologia e delle arti interdisciplinari. Dalla rinascita del teatro musicale d'avanguardia alla creazione di un'opera "media" interattiva, Packer Randall ha collegato le problematiche artistiche e tecnologiche contemporanee (o attuali) con le ideologia interdisciplinari per tutto il ventesimo secolo. Quando era direttore artistico dell'InterArts di Zakros in San Francisco, ha prodotto, diretto e creato da un punto di vista artistico acclamate opere teatrali "multimediali", tra le quali:

  • Jun Scene di Mauricio Kagel 1988
  • Theater Piece di John Cage [1] 1989
  • Originale di Karlheinz Stockhausen (1990) e Arches di Randall Packer (1991).

Realizzò le nuove serie musicali Deep Listening (1991-93) e organizzò e diresse il memoriale annuale di John Cage MusiCircus (1992-94). Knossos, la sua opera per pianoforte, percussione e leve elettronics, fu commissionata da radio francia e rappresentata a Parigi nel 1993. Randall Packer ha cooprodotto e composto musica su CD_ROM per la serie the Chronic Art e pellicole per computer premiate nel 1996 al film festival internazionale di San francisco ed al Film festival di Mill Valley. Nel 1997 completò il lavoro di collaborazione suono-testo (attraverso le città inviolabili), rappresentato al centro d'arte di Yerba Buena Center per le arti di San Francisco e realizzato su CD nel 1998. L'Isola del Piacere, una comunità virtuale e multi utenza, è stata presentata alla conferenza della USC Scuola di Cinema Interactive Fictions (1999). L'opera sarà rappresentata nuovamente, ma con insuccesso al film festival di Mill Valley. Malgrado l'insuccesso, il suo impianto collaborativo "Mori" fu selezionato per l'esposizione biennale al centro di intercomunicazioni (ICC) di Tokyo e il suo progetto di rete (net project) il Manifesto telematico, è stato incluso nell'esposizione "net.condition" del ZKM/centro d'arti e media. Già direttore del programma di studi dell'Università di San Francisco e direttore multimediale al museo d'arte di San jose, Randall Packer è ora alla facoltà del dipartimento di arte pratica all'Università della California, "Berkeley" dove insegna storia teoria e partica della "Digital media". Sta anche lavorando ad una serie di testi nella storia dei multimedia, che saranno pubblicati da W.W. Norton (2000).



Packer Randall

Biografia

Randall Packer's work as a composer, media artist and producer/curator has focused on the integration of live performance, technology and the interdisciplinary arts. From the revival of avant-garde music theater to the creation of new interactive media work, he has bridged current issues in art and technology with seminal interdisciplinary ideologies from throughout the 20th century.

As founding Artistic Director of Zakros InterArts in San Francisco, he has produced, directed and created critically acclaimed multimedia theater works including Sur Scene by Mauricio Kagel (1988), Theater Piece by John Cage (1989), Originale by Karlheinz Stockhausen (1990) and Arches by Randall Packer (1991). He produced the Deep Listening new music series (1991-93) as well as organized and directed the annual John Cage Memorial MusiCircus (1992-94). Knossos, his work for piano, percussion and live electronics, was commissioned by Radio France and performed in Paris (1993).

He has co-produced and composed music for CD-ROM under the Chronic Art series, computer films that were premiered at the 1996 San Francisco International Film Festival and the Mill Valley Film Festival. In 1997, he completed the collaborative sound-text work, Through Invisible Cities, performed at the Yerba Buena Center for the Arts in San Francisco and released on CD (1998). Pleasure Island, an on-line multi-user virtual community was presented at the USC School of Cinema's conference, Interactive Frictions (1999). The work will be presented again in the fall at the Mill Valley Film Festival. Also this fall, his collaborative installation Mori was selected for the 1999 Biennial Exhibition at the InterCommunication Center (ICC) in Tokyo, and his net project, the Telematic Manifesto, has been included in ZKM's (Center for Art and Media) Net_Condition exhibition.

Formerly director of the San Francisco State University Multimedia Studies Program and Director of Multimedia at the San Jose Museum of Art, he is currently on the faculty of the Department of Art Practice at the University of California, Berkeley where he teaches the history, theory and practice of digital media. He is also currently at work on a series of books focusing on the history of multimedia, to be published by W.W. Norton (2000).

Opere

The Telematic Manifesto is a call-to-action: a participatory, collectively-generated Net Document that will articulate a vision for the future of Telematic Art as a socio-cultural force in the 21st Century. This project investigates Telematic Art as the synthesis of art, culture, and global tele-communications, now pervasive with the recent proliferation of Net.Art, and its promise for a revitalized artistic expression resulting from an inherent interconnectedness catalyzing aesthetic, philosophical, and social transformation.

Throughout the fifteen weeks of the exhibition, an e-mail listserv will be moderated by Randall Packer that introduces a series of topics relevant to historical and contemporary issues outlined above, stimulating dialogue among the participants of net_condition. An associative Website will provide contextual information and the evolving threaded discussion.

The resultant texts will be organized, edited and archived as the Telematic Manifesto, a hypertextual, Web-based Millennial Record, a Net Document that will generate a constellation of prescient themes surrounding Telematic Art.

Musei

Bibliografia

Sito web

Poetica

Webliografia