Studio Azzurro: differenze tra le versioni

Tratto da EduEDA
Jump to: navigation, search
Riga 371: Riga 371:
  
 
[[Categoria:scheda]]
 
[[Categoria:scheda]]
[[Categoria:Studio Azzurro]]
+
 
 
[[Categoria:1982 d.c.]]
 
[[Categoria:1982 d.c.]]
 
[[Categoria:Italia]]
 
[[Categoria:Italia]]
 
[[Categoria:Europa]]
 
[[Categoria:Europa]]
[[Categoria:Arte e scienza]]
+
[[categoria:Arte e scienza]]
 +
[[categoria:Arte e tecnologia]]
 +
[[categoria:Pratiche e culture artistiche]]
 +
[[categoria:Installazioni]]

Revisione 21:37, 13 Giu 2006

Studio Azzurro

"Coro" (1995) videoambientazione interattiva

Biografia

Studio Azzurro è un ambito di ricerca artistica, che si esprime con i linguaggi delle nuove tecnologie. E’ stato fondato nel 1982 da Fabio Cirifino (fotografia), Paolo Rosa (arti visive e cinema) e Leonardo Sangiorgi (grafica e animazione). Nel 1995 si è unito al gruppo Stefano Roveda, esperto in sistemi interattivi. Da più di venti anni, Studio Azzurro indaga le possibilità poetiche ed espressive di questi mezzi che così tanto incidono nelle relazioni di questa epoca. Attraverso videoambienti, ambienti sensibili e interattivi, performance teatrali e film, ha segnato un percorso che è riconosciuto in tutto il mondo, da numerose e importanti manifestazioni artistiche e teatrali. Oltre che in opere sperimentali, l’attività del gruppo si lega ad esperienze più divulgative come la progettazione di musei e di esposizioni tematiche, di riconosciuto valore culturale. In entrambi i casi, ha tentato di costruire un contesto comunicativo che veda una attiva e significativa partecipazione dello spettatore all’interno di un impianto narrativo, ispirato a una multitestualità e ad una continua oscillazione tra elementi reali e virtuali. L’invenzione di sistemi di immagini audiovisuali che si modificano al tocco esterno (passaggio di dita o di piedi, batter di mani, voci ecc.) risale agli anni Novanta. Nascono così grandi ambientazioni interattive: "Tavoli" (1995) "Totale della battaglia" (1996), "Il soffio sull’angelo" (1997). Nel 1996 veniva realizzata una videoinstallazione permanente nel Museo New Metropolis di Amsterdam, "Il giardino delle anime". Il gruppo è impegnato anche in esperienze interdisciplinari di teatro, musica, danza. La sua attività è stata riassunta in antologie in Giappone e a Roma, 1999.

Studio Azzurro svolge la sua attività in uno stabile all'interno di una storica area di archeologia industriale nel centro di Milano.

In questo senso Studio Azzurro si propone di portare avanti, oltre la propria attività artistica e professionale, iniziative coerenti che promuovano e sviluppino la fattibilità dell'intero disegno. Sia istituendo percorsi formativi, workshop, stages, tirocini mirati alla sperimentazione di sistemi e linguaggi tecnologici rivolti ai più giovani, sia concependo questo luogo dentro una progettualità che intende coinvolgere il tessuto urbano e sociale della città di Milano, proiettandolo in una dimensione internazionale.


Il Gruppo

Fabio Cirifino

nato a Milano nel 1949, si forma come fotografo nello studio di Aldo Ballo. Dopo otto anni di collaborazione nel 1972 avvia un proprio studio fotografico e nel 1978 fonda lo Studio Azzurro Fotografia assieme a sei ex assistenti dello studio di A. Ballo. In questi anni sviluppa la sua attività nel campo della fotografia d'architettura e di design e di documentazione artistica collaborando con importanti riviste di settore come Domus, Gran Bazar, Interni. Nel 1982 è tra i promotori dello Studio Azzurro Produzioni dove sviluppa la propria professionalità occupandosi della creazione di immagini e della direzione della fotografia per le videoambientazioni, le produzioni video e le produzioni cinematografiche.

Leonardo Sangiorgi

nato a Parma nel 1949, Dopo aver conseguito il diploma di belle arti all’Accademia di Brera nel 1972 inizia la sua attività a Milano come grafico e illustratore per importanti case editrici come la Fabbri Editori. la Sonzogno e la Rusconi e realizza immagini per campagne pubblicitarie per note agenzie di pubblicità, negli stessi anni come indipendente realizza filmati sperimentali di animazione e brevi documentari di ricerca. Il disegno, il cinema e la comunicazione visiva con sistemi ad alta tecnologia sono i principali temi di interesse della sua attività. Recentemente si è occupato per alcune reti televisive nazionali e internazionali della realizzazione di programmi video dedicati al rapporto tra immagini e musica, in particolare quella classica. Al suo lavoro con lo Studio Azzurro alterna, da alcuni anni, attività educative sul mare, in barca a vela, con i bambini.

Paolo Rosa

dopo varie esperienze nell’ambito del cinema sperimentale e delle arti visive, tra cui una Biennale di Venezia nel 1976 e una Mostra Internazionale del cinema del 1980, inizia l’esperienza con Studio Azzurro nel 1982. In questo ambito produttivo avvia insieme a Fabio Cirifino e Leonardo Sangiorgi, e successivamente Stefano Roveda, un’attività di ricerca orientata verso la realizzazione di videoambientazioni, di film e spettacoli teatrali. Dal 1994, si interessa alle questioni dell’interattività e del multimediale applicate all’ambito dell’arte e dello spettacolo, progettando e dirigendo un gran numero di opere. Ha partecipato a varie manifestazioni tra cui Documenta 8 di Kassel, Biennale Architettura di Venezia, Biennale di Nagoya, Biennale ICC e conseguito significativi premi. Sul percorso di Studio Azzurro ha scritto tre libri editi da Electa e Silvanaeditoriale. Insegna nel Dipartimento di Arte e Media dell’Accademia di Brera a Milano.


Stefano Roveda

nato a Milano nel 1959, segue un percorso personale di ricerca artistica utilizzando diversi media (fotografia, computer, video fotocopiatrice, fax) praticando ready-made trash-art e copy-art per approdare alla produzione di installazioni d’arte ad alto contenuto tecnologico. Sviluppa la sua attività come fotografo, operatore di ripresa, video engineer, animatore 3D e programmatore software. Dal 1983, si occupa della progettazione e sviluppo di sistemi video interattivi per la diretta televisiva. Fonda nel 1991 lo studio Pigreco dove si occupa della ricerca e dello sviluppo di sistemi di realtà virtuale immersivi ed ibridi, di interfacce avanzate e di linguaggio post-simbolico, di sistemi multimediali interattivi e di computer grafica. Dal 1995 si è unito allo Studio Azzurro dove cura la progettazione informatica e degli impianti audio-video per le installazioni interattive.

Opere

Teatro

Nell’ambito del teatro, la tecnologia mette a confronto la natura fisica dei corpi da una parte e la natura immateriale del video dall'altra . L'impiego del video permette allo spettacolo di travalicare i tradizionali limiti spaziali e temporali della rappresentazione e di costituire una forma specifica di drammaturgia.


Prologo a Diario segreto contraffatto 1985

Seven actors and fifteen monitors move in the space outlining trajectories, creating scenes, reproducing gestures and actions that are then processed using the technological possibilities of video. The live images, on the screens, are portions of the show that is being performed at the same time on other off stage sets. Real and simulated characters become the players in a new and unpredictable performance that finds its most suitable place of research and contact with the audience in the constant flow between the artificial setting of the video and the live theatrical action: a man on stage blows dust out of his cupped hand and a cloud of dust spreads on the screens...


Correva come un lungo segno bianco 1986


La camera astratta 1987

The abstract room is a mental space, the interior of a subject that for a brief moment of suspended time is overcome by sensations, obsessions, memories, images. In this timeless room the actors represent the image, reflected in one's conscience, of imaginary or experienced relationships that are exasperated or deformed. While the actors are performing on stage the monitors continually create a space beyond, where everything is amplified, where size and characters multiply. The music provides the rhythm, marking out the tempo and breath of the single universal, undetermined body that is the primary entity of this show.


Primo Scavo 1988

A disk made up of side by side television monitors rises up from beneath the ground, the structure would appear to be an alien shape that might belong to the past as much as to the future. The show starts out with the discovery of the disk, and immediately the image of a huddled body appears and slides along the curved trajectory of the screens until it disappears once again beneath the ground. After a second appearance, the figure seen in the screens appears in the flesh out of a hole: this is one of the butoh dancers that are involved in the performance. The show wavers between the evocation of a distant past and moments that are projected into the future, providing useful elements with which one may re-interpret the exterior environment and human nature


Delfi 1990

The emptiness, the silence, but primarily the darkness. The space falls into a pitch darkness where nothing can be made out. Two screens connected live to two infrared cameras move like eyes and their synchronised movements guide the spectator to decipher a space full of statues that are awaiting to be returned to a new level of perception, to a new sensitive condition. A dramatic context that tends towards simplification, seeks the essence, a feeling of abandonement, forces the desecrating element of technology within the confines of poetry. 1993 Ultima forma di libertà il silenzio


Striaz 1996

A re-visitation of archaic rites and rural exorcisms, this work is drawn from the characters and simple stories of the "benandanti" (the good travellers). Twelve stations, arranged along the narrow lanes of Cividale, broadcast images that remind one of the typical representations of the "madonnari" (pavement artists). Their magical quality lies in their fleeting nature and in the fact that the work may be wiped away in no time due to the effects of wind, rain or the scuffling feet of passers-by. The itinerary marked by these sound icons forms a liberal account that has no beginning or end, but just a time, within which they must be found, viewed, interrelated, and wiped away. This is the first part of the event, then we "fly" out of the city to take part in a meeting/clash of voices, sounds, and images that attempts to provide a less fraught interpretation of the hurried rituals of our modern day cultural existence.


The Cenci 1997

The projected images of a video narrative that runs parallel to the words and actions of the actors, break up and move over the large cross-like area, which has become a stage. At times the images interact with the words and action, at other times they contradict them. The projected images act as a visual counterpoint that does not attempt to explain the text but rather to open it up to different interpretations and comparisons, that may help to get the audience involved to the point of inducing them to climb onto the cross at the end and interactively search for their own vision. All of this is set against a musical environment that imparts a narrative power, an expressive force that is able to take the words from the actors' mouths and spread them around the room, in the form of sounds, until they come into contact with the spectators' lips.


Il fuoco, l’acqua, l’ombra 1998

HE DANCE OF NATURE IN ANDREJ TARKOVSKIJ'S IMAGES This work was inspired by Tarkovskij and the images of nature often found in his films. It is the discovery of the fantastic within reality, of the infinite manifestations of the visible. A platform is placed in the centre of a very dark space, suspended above the floor so that it can tilt in order to simulate movement, as if it were a raft projected into the void. The dancers have nowhere to escape. They are surrounded by total nothingness, they are shipwreck victims engaged in a problematic voyage: through their recollections they must reconstruct the nature that has disappeared and thus recreate the conditions for their very tenuous chances of survival.


Giacomo mio, salviamoci 1998

An impressive orchestra surrounds the only person on stage - the speaker recites his homage to the poet with a huge table spread out before him. This is Leopardi's desk-world, on which the spectators, from up on the balconies, can watch the images come to life. The narration unfolds in an intense repartee between the musical, literary and visual components. The various elements are present simultaneously, but are never related the one to the other. In fact this small fresco comes to life in the crossings, differences, and subtle vibrations provided by the many juxtapositions, the fleeting superimpositions, and the gaps left by these three parallel narrative elements.


Wer mochte Wohl Kaspar Hauser sein 2000

An extremely subjective point of view that accompanies the fall from one point to the end point. The video projections present images that seem to belong to the world of children, with a touch of surrealism, an excess of reality, that make them feel alienated. Brightly coloured elementary figures that acquire shape in the light following their long period in darkness. In darkness Kaspar has dug his own world made up of small events, populated by insects and fluorescent animals. But this happy world will soon be filled by the most pompous conventions, the most treacherous rituals to such an extent that a distortion is produced. A data glove moves the images in real time and makes them interact with the dancers, seeking a form of dialogue that appears to respect all freedom but on the contrary becomes imposition.

Cinema

La ricerca di Studio Azzurro abbraccia anche il mondo del corto e del lungometraggio, in uno spirito di continua sperimentazione.


Facce di festa 1981 - 16 mm - 60 min.


Lato D 1982 - 16 mm - 22 min.


L'osservatorio nucleare del Sig. Nanof 1985

A wall about 150 metres long by about 2 metres high encloses the exterior of the ex criminal asylum in Volterra. Its surface is entirely etched, covered with a vast narrative made up of words and drawings, tables and orbital diagrams. For twelve years Nanof has scratched it and lived it, as he constructed his own universe. The graffiti is like an archaeological find before its time, in which all the issues of our contemporary life are addressed. The film sets out to visit a parallel world, to enter the imaginary world of insanity, to read and see this incredible yet not desperate diary or treatise on life or wall in which the author’s mind has set sail.


La variabile Felsen 1988

"Everything works in harmony, like an orchestra, everyone has their part […] but there will always be an off-key note […]". Every morning, a few minutes before eight, a car streaks along a secondary road, cutting a corner decisively. Just a few moments later, on the same corner, a truck overtakes a small vehicle. With perfect timing the two drivers greet one another, sounding their horns. Felsen observes this sequence of events every morning. How can one interrupt the obsessive repetition of this ritual? How can one introduce a variable into this metaphor of his life? There's a price to pay for any form of change, in this case the only way of ensuring a permanent interference is to join the game yourself …


Dov'è Yankel 1994 - 16 mm - 13 min.


Il Mnemonista 2000

Sounds, images, colours, flavours. Everything in his prodigious mind is transformed into a world where there is no boundary between reality and image" (Alexander Lurija). Memory, not just as the capacity to link together the loose ends of things experienced or learnt, but rather as a way of journeying within oneself, a journey that is meant to awaken individual creativity and one's sensibility towards the things and the worlds of others. In the Film images, words, sounds, sensations follow one another moving from one trajectory to the next until they manage to confuse reality with imagination forming an articulated structure in which one may "lose" oneself, just as one may "find" oneself a moment later.


Video Installazioni

Le video installazioni (Videoambienti) associano un dispositivo elettronico ad uno spazio fisico, componendo racconti che si estendono nel tempo in frammenti indipendenti, la cui unità è ricostruita dalla visionarietà dello spettatore, disponibile a farsi coinvolgere dall'opera. Le installazioni sono luoghi in cui avviene qualcosa, eventi più che opere.


Luci di inganni 1982

"The old pond, oh! - a frog leaps in - that watery sound". Like a haiku, the first video environment is created: a number of videos have been placed in a space enveloped in semi-darkness, with lights skimming the ground, focused on the objects on show, objects that these videos "transform into image". Each screen is treated like a miniature theatre in which the real object is reflected, with the aim of setting up an ongoing interrelationship between the space within the screen and the space outside it, between the physical stillness of the object and the changing nature of the represented image. A path strewn with minor deceptions, a way of highlighting the expressive use of the video medium.


Due piramidi 1984

Milan, a large PVC pyramid covers the entire space of the courtyard in front of the Palazzo del Senato. The structure is supported by eleven thousand cubic metres of hot air and inside it a few monitors, arranged like an upside down pyramid, reassemble the image of a set occupied by three female dancers. Entering this architecture is like entering a vast screen, a synthetic space created by a large bubble of hot air in the centre of which an unstoppable gesture and sound machine pulsates; the dancers move in such a way as to attempt to rearrange their logical wholeness while an orange moves from screen to screen. In this transfer the empty space between one monitor and the next becomes the air space of freedom where the spectators imagination comes together.


Il Nuotatore 1984

Everything appears to be quiet: an azure atmosphere and entrancing music welcome the spectator. The monitors opposite one another are crossed by the repetitive laboured arm strokes of the swimmer as he move tirelessly from one screen to another. The installation (synchronised using twenty four monitors and thirteen video programmes) was made using twelve video cameras fixed along the edge of a swimming pool, at the water level, and twelve monitors for simultaneous recording of an actor, Aurelio Gravina, swimming for an hour. In addition to the monitors’ feed, making up a single practicable scene, each scene contains three different levels in relation to the others - the water close-up, where the movements are asynchronous and defy composition; then the trajectory of the action that allows the figure to be composed; and, finally, the background that is doubled to escape the contiguity of the optical cone.


Vedute 1985

Views: a video tale that comes to life on twelve television screens placed in a semi-circular arrangement in a hall in the Fortuny palace in Venice. The twelve television sets are connected to twelve television cameras positioned in various points of the city. These black and white images on the monitors interact with other colour images, of a story, performed by the actors of the Giorgio Barberio Corsetti company. This video environment shows the changing relationship between the real and the imaginary, it acts as the place where it all takes place, an event rather than a work of art; the spectator is the "visionary" that is called on to provide his own imaginary heritage in an attempt to breech spatial limitations such as: external/internal, real/virtual, physical/mental.


Storie per corse 1989

We are forced to be quick in narrating, informing, seeing and updating. As if it were necessary to produce an unstoppable flood, a movement that is constantly accelerating, the effect of which is perceived but not the cause. The installation sees the monitors placed on the ground to form a conveyor belt in which the images are channelled - a fluid that flows from one television to another with only the movement and the transfer of colour noticeable. The unrelenting rhythm is only broken when it is crossed by unpredictable apparitions, stumbling into the event. The speed slows into a single image of itself, a figure detaches from the luminous path and frees itself into the environment. The moment the figure vanishes, the route resumes its flight until the next meeting.


Traiettorie celesti 1990

An electronic sky suspended over the visitors’ heads, part of which has fallen to earth trapping the image of a dove in the reflection of the polished floor.


Il Giardino delle cose 1992

A violent contrast - a cobalt blue that stands out in the darkness of the room. In the video screens, filtered through an infrared device, we see the white silhouettes of various hands - that touch objects of different kinds. At first the objects do not show up, but the heat transferred through manipulation to the objects gradually makes them visible. Touching is seeing. The thermal camera is faced with the problem of making the shape shown persist, tearing it from its freeing vacuum: that dark space in which it seeks to return as soon as it is no longer touched, and grows cold. Time makes the object unstable, transforming it into a constant transfer of new intensities.


Il viaggio 1993

Travel almost always implies a desire for deep inner change, a need for new experiences or a return to ones origins. But this is a backward journey, a voyage turned on its head. It is not people that leave, instead the travelling is done by objects, symbols, wishes, memories. The x-ray images flow unceasingly within the screens, cold and incisive. The objects flow and are wishes, nightmares, aims, hopes, each with their aura of history, each with their aura of human experience.


Video Installazioni interattive

Nelle installazioni interattive (Ambienti sensibili) la tecnologia si fonde con la narrazione e con lo spazio, dove gli effetti derivano dalle scelte e dalla presenza di più persone, dove accanto alla relazione uomo-dispositivo, rimane presente quella tra uomo e uomo.


Tavoli: perchè queste mani mi toccano? 1995

Six tables, six virtually still figures - a lady lying down, a fly buzzing on the tabletop, a drop of water obsessively falling into a basin. This feeling of apparent calm is suddenly disrupted when anyone touches the image - it reacts, it is triggered, and a small part of its story unfolds. The relationship between real and virtual is tested on everyday materials, with no form of technological 'interface' - the spaces are broken up, virtual and physical reality become one. The meaning of this work is couched in image's shift from being a simple object of contemplation to becoming a direct source of experience that impels the spectator to interact with it.


Coro 1995

A foot steps on a figure trampling it - it reacts, it moves, and lets out a shout. Various feet cross a space, trampling many figures that break up, raise their voices. Gradually a "choir" is brought to life through the movements of the bodies. In the centre of the space there is a partially unrolled piece of felt, a kind of large carpet - the projected images form a weave that seems to replace the symbols and images found in a traditional carpet decoration. The carpet as nomad territory, as a meeting place, as a status symbol for secular or spiritual power, all this is overlain with a new cosmography of inert bodies that are ready to react as we pass, a metaphor for a world order that is always being trampled on by the feet of those in power.


Totale della battaglia 1996



Il giardino delle anime 1997

An expanse of electronic water. Something, very soon, is bound to happen. While the feet continue to stick to the watery surface, it moves, ripples, lights up, and a figure starts to take shape among the little waves. This is a birth. The images, like virtual twins of real bodies, come to life following a narrative structure that harks back to the myth of Theseus and Ariadne. The bodies re-emerge, perform their actions and stop, awaiting another passage. Thus the dance of steps begins, respectful, careful, and gradually becoming more and more hurried and fretful. The music envelops the space and the spectator in a wave of changing and intermingling sounds.


Il soffio sull'angelo 1997

Three large parachutes, like clouds on which strange airy figures float, - angels maybe, fallen from favour through some misbehaviour. These earthly figures, are outlined , yet hollow within - this is why they float in the air trying to grab hold of objects, to hang onto them like shipwrecks clinging to the floating debris . It seems as if all is couched in a seeming calm until the spectator's blowing doesn't reach the parachute - it blows up and pitches the angel out of its opaque fluidity, the angel's "empty" equilibrium could explode or be blown far away. The parachute - "a means of survival" - comes to life with many sounds: some soft, modulated, sweet puffings, other fierce mechanical blasts.


Il gorgo 1998



Landing talk 1999



Il bosco 2000



Dove va tutta 'sta gente 2000

In the techno-global and interethnic village of the year 2000, the boundaries of renewed separatisms abound. The dividing line between natural and artificial, between the real and the virtual world is shifting. In this work three automatic glass doors greet the spectator, opening wide, welcoming thresholds unopposed to any external presence. But on the other side of the glass screens the video-projected figures are moving frantically, smacking into the solid barriers erected by a different yet seductive culture that does not envisage the sharing of privileges. The interactive device takes its cue from the complexity of human relationships and the installation space is transformed into an "anthropological place", in which the opening and closing movements do not always occur as expected.


Tamburi a Sud 2001

The installation is made up of four membranes of approximately 2 mt. in diameter similar to large drums, on which images of hands that show their palms in great detail are video-projected. Touching each drum, or rather beating it hard enough to create a sound, the detail of the image moves in the direction of the gesture that created the sound. Each hand shows the signs, the furrows, the outlines of the life of the man to whom the hand belongs. The dark, sombre tones of the drums are mixed in with sampled sounds recorded in the environment and belonging to the culture to which the image refers. The journey ends the moment one manages to glimpse the little object hidden amid the folds of the hand. At this juncture the hand shies away carrying with it its small symbolic treasure and sends it on the internet. It thus offers the object to anyone that wishes to get in touch with it, in the briefest of encounters.


Le zattere dei sentimenti 2002

A journey of feelings; an affectionate gesture dedicated to someone; the shipwreck as an image of the impossibility of expressing, of completing this gesture; rafts as unexpected salvation, a new possibility of completing the journey, of making the gesture reach its destination. Three wooden tables, each of which bears the signs of a break, are rafts to which one may cling. On the edges of the tables one can make out hands that try to lift the body they belong to up onto the table, to safety. The audience by touching the surface in different ways can help or hinder the possibility of the shipwrecks of reaching safety by climbing aboard the raft.


Meditazioni mediterraneo 2003

The exhibition is constructed around five large landscapes that emblematically represent the legs of an actual sensory itinerary in places around the Mediterranean. The result is a journey carried out within a geographic area where the abundance of signs is caused by the extraordinary and tormented allure of its land, but also by the timeless richness of its cultures and the mixture of races, religions, customs represented by the people that embrace this stretch of sea. It is a research that crosses the ideal genetic code of a stratified identity made up of primary elements: materials, sounds, colours, smells, gestures, processes and relationships. Arranged in sets, these elements generate landscapes: these are "unstable" video-installations, interactive devices that use technology like a language to foster the spectators' involvement and participation, and invite him to share with us the countless issues that this itinerary presented us with. The choice to tell the tale of the Mediterranean through images of landscape, bears witness to our need to establish a direct relationship with the land, to compare what we imagined with what we experienced, setting down our tripod in these "open air" situations.


Video sincronizzati

I video sincronizzati sono composti da due o più programmi trasmessi simultaneamente. Sono disposti in modo da ricomporre la natura organica di ciò che appare. E' come procedere in un continuo dialogo, a volte parallelo, altre volte generando uno scambio o ancora un incontro per dare vita ad un unico scenario.


Il combattimento di Ettore e Achille 1989

Two screens, two simultaneous points of view, two eyes that focus on this episode taken from Homer's epic. At times the images match as happens with human vision, and at other times they are separate and interchangeable, as happens with thought. The screens, placed side by side, recreate scenes and landscapes and the images of the actors move from one space to the next in a constant swapping of identities and roles. The emotions are heightened by the drawn out alienated time scale of the narration and the spread out slow motion of the action. The memory of the fight seeps into the landscapes' very texture, winds its way into the dancer's bodies, and a true synthesis is reached, devoid of all mythical allusion or epic reconstruction.


Aleksander Nevskij 1989

Thanks to editing, excerpts from Ejzenstejn’s film and footage of a concert performance of Prokofiev’s cantata come together in the video with the aim of interpenetrating through the use of video processing. The performers in the film and concert appear side by side in the same picture. As was the idea of both Ejzenstejn and Prokofiev, who worked in close contact for the film and composition’s production, the video aims to retrace this co-operation, reinventing a series of associations between the musical content and a number of images from the film. A particular succession of structural cross-references represent an effort to fuse genres and languages – musical, cinematographic, and the strictly video-electronic one.


Trittico Marghera 2000

Porto Marghera, the search for signs in a poisoned, hard, landscape. One finds a few life forms - an embryo of fertility mixed in with the remains of a people that has lived and suffered there, and has found its own identity in this suffering. Small indications of life that are confronted by immense empty or devastated spaces. Vast cathedrals, rusty machinery, reinforced concrete bunkers threatened by minute cracks - small havens for new vegetation. Hell has burnt itself out and left space for the first signs of life. The gaze examines, searches and focuses on the microscopic presences in the pools, beneath the layers of dust, amidst the lightness of feathers. What we see materialises on three screens that synchronise the impressions, emotions, and fears.

Trittico di sale 2000


Progetti e realizzazioni per museo

Museo audiovisivo della resistenza 2000

This museum is dedicated to preserving and developing the historical memory of the Resistance movement in the provinces of Massa Carrara and La Spezia. Not just the memories of partisans but also of peasants, deportees, inmates, women, and an entire population all involved in the battle to survive under Fascist and Nazi domination. Inside, a table is divided into two halves by a series of vertical screens. By passing their hands over the surface of the table, the visitors can flick through a collection of stock footage as if it were a virtual book on the subject. The various sequences shown in the book are further illustrated on the screens on which the enlarged faces of the people interviewed appear. In this way the narrative form of the oral testimony goes hand in hand with technology, encouraging a shared visual experience as well as one that involves listening


Museo Trilussa 2000


Museo d'Andrade 2000


Museo dell'Industria e del Lavoro di Sesto(in project) 2001

Bibliografia

Cirifino F., Rosa P., Roveda S., Sangiorgi L. (a cura di),

Studio Azzurro. Ambienti sensibili. Esperienze tra interattività e narrazione,

Electa, Milano, 1999



Lissoni A. (a cura di),

Catalogo della mostra Caveau. Studio Azzurro,

Siena, Palazzo delle Papesse, 22 giugno-25 agosto 2002, ed. Gli Ori, Siena-Prato, 2002.


Studio Azzurro, Corsetti G.B.(a cura di),

La camera astratta. Tre spettacoli tra video e teatro


Valentini V. (a cura di),

Studio Azzurro. Percorsi fra video, cinema, teatro,

Electa, Milano 1995.


Sapienza, A.,

La tecnologia nella sperimentazione teatrale italiana degli anni ottanta. Tre esempi: G.B.Corsetti e Studio Azzurro, Falso Movimento di M. Martone e Krypton di G. Cauteruccio,

Dip. Studi Letterari e Linguistici dell'Occidente, Istituto Universitario Orientale, Napoli, 1999


Mattei M. G., (a cura di)

Interattività – Studio Azzurro opere tra partecipazione e osservazione

Progetto Tecnoarte 1998, Perugia, Fondazione Umbria Spettacolo, 1999.

Saggi

Punto e Caos (di Paolo Rosa)

Rapporto confidenziale su un'esperienza interattiva (di Paolo Rosa)

Virtuale a mano libera (di Paolo Rosa)

Sito web

sito ufficiale di Studio Azzurro

Poetica

Le esperienze e le collaborazioni di Fabio Cirifino, Paolo Rosa,Leonardo Sangiorgi e Stufano Riveda si traducono in opere artistiche dove si confondono arti visive, fotografia, architettura, design, teatro e nuove tecnologie. Paolo Rosa, leader del gruppo, si era fatto conoscere sin dagli anni Settanta con prove di cinema sperimentale; ma rilevante sulla scena della videoarte europea è la produzione collettiva di Studio Azzurro, a partire dalle spettacolari videoambientazioni degli anni Ottanta ("Luci di inganni", "Il nuotatore", "Veduta", il ciclo "Osservazioni sulla natura"). Studio Azzurro raggiunge l'acme della sua produzione artistica nel corso degli anni Ottanta e Novanta, ma affonda le radici nella cultura degli anni Settanta. L'essere aperti a nuove possibilità linguistiche ha fatto sì che Studio Azzurro sviluppasse orientamenti molto particolari: l'integrazione tra immagine elettronica e ambiente e la "partecipazione" degli spettatori allo "spettacolo". I lavori di Studio Azzurro si caratterizzano per la presenza del pubblico in scena il quale diventa parte integrante del significato dell'opera. I cosiddetti "ambienti sensibili" sono oggetti e figure immateriali che si animano solo se vengono toccati, altrimenti restano immobili. Nell'opera "Tavoli" del 1995 le figure interattive che si trovano sui tavoli sarebbero mute se non venissero toccate.

Studio Azzurro accosta due elementi, il teatro e il video, unendo la tradizione culturale del teatro con la rivoluzione dei linguaggi operata dalla tecnologia, riuscendo a sondare un campo di indagine anticipandone i tempi. Oggi viviamo in un mondo profondamente virtualizzato ed è proprio l'obiettivo di questo gruppo di artisti trovare il modo di ribaltare il linguaggio tecnologico e commerciale, dandogli forma poetica e comunicativa. Il nucleo fondamentale (Cirifino, Rosa, Sangiorgi e Riveda) si avvale comunque di numerosi collaboratori e fin dagli esordi, nel continuo dialogo tra competenze diverse che abbracciano i più vari campi del sapere, dalle scienze alle arti, alla filosofia, si propone di ricreare una sorta di spazio di elaborazione creativa, aperto e dinamico, impegnato nel tentativo non semplice di ricucire la profonda frattura fra arti, scienza e società e superare così quello sterile e improduttivo conflitto tra particolarismi non comunicanti che caratterizza lo scenario culturale occidentale dall'avvento dell'era post-rinascimentale. In effetti le premesse del gruppo-"progetto" devono essere ricercate in quella significativa esperienza d'avanguardia degli anni Settanta che fu il "Laboratorio di Comunicazione Militante", cui aveva preso parte Paolo Rosa. Alla ricerca utopica di un'arte diffusa che si servisse di un rinnovato utilizzo creativo dei nuovi sistemi mediatici, questa prima formazione si muoveva in collegamento con le scuole, con i centri sociali, con gruppi di emarginati, operando "con gli strumenti dell'arte, confrontati però con l'invadenza, fortemente avvertita, dei mezzi di comunicazione". In particolare si cercava di rilevare analogie, riferimenti, strategie funzionali tra criteri estetici adottati dal mezzo televisivo e modalità compositive impiegate dagli artisti del passato, in una provocatoria proposta espressiva dal forte impianto socio-ideologico. Già da questa prima avventura sperimentale, si afferma con decisione un atteggiamento anti- istituzionale, rivolto allo stesso ambito delle arti visive, una sorta di insofferenza classificatoria, che segnerà la difficile collocazione del gruppo, ma che ne rivela la particolare sensibilità riguardo ad una problematica così complessa e trasversale, che abbraccia l'intera società e i più variegati strati della cultura. Occorre precisare che "Studio Azzurro" rifiuta da subito l'etichetta di "video-arte", intendendo denunciare con questo un certo scetticismo nei confronti di un "uso diffuso e spesso immotivato di nuove tecnologie ridotte a puri strumenti espressivi, senza alcuna consapevolezza del mondo mediatico che rappresentano". Infatti, contro quella che rischiava di diventare una tendenza formalistica, puramente decorativa, che interpretava il video come strumento alternativo al pennello, l'intenzione programmatica del gruppo milanese consisteva piuttosto nel rilevare le trasformazioni in atto attraverso un'esplicitazione del più autentico significato del video come "sistema simbolico" della contemporaneità, capace in sé di riassumere il mutamento epocale, coinvolgente sia il pensiero dell'arte, sia l'universo della comunicazione, fino ad arrivare alle modalità percettive di base del singolo individuo. Coniugando lucida consapevolezza e forte sensibilità sociale, "Studio Azzurro" delinea fin dagli esordi quelle che possono essere considerate le linee guida del suo lavoro: carattere ambientale dell'opera, che si fa più propriamente "evento", situazione, luogo dove intrecciare liberi percorsi narrativi; ruolo centrale dello spettatore, inscritto com'è in un percorso narrativo meramente evocativo, che stimola il pieno investimento del suo immaginario e lo modella quindi come componente costitutiva essenziale, capace di realizzare le potenzialità dell'opera; neutralizzazione dell'apparato tecnologico, per mettere in scena un complesso gioco di interscambio tra reale e virtuale, verificandone attraverso seducenti e fluide proposte conoscitive la sostanziale ambiguità interpretativa e suggerendo, inoltre, nuove possibilità di integrazione tra uomo e dispositivi tecnologici, in una prospettiva etica di responsabilizzazione e di rinnovato recupero della dimensione poli-sensoriale. Nonostante sia facilmente rintracciabile una continuità di fondo nella ricerca di "Studio Azzurro", è altrettanto agevole distinguere due fasi fondamentali del loro percorso: le cosiddette "video-ambientazioni", dal 1982 al 1993, in cui la fluidità dell'immagine video dialoga criticamente con la condizione generativa dell'oggetto scatola-monitor, rimanendo legata, tutto sommato, ad una dimensione ricettiva di tipo essenzialmente contemplativo; quindi la svolta iniziata nel 1995 e tuttora in corso degli "ambienti sensibili", dove i presupposti teorici della ricerca trovano rinnovata e suggestiva espressione, grazie allo sconfinamento nello spazio dell'immagine proiettata e all'introduzione di sofisticate interfacce interattive.

Webliografia

www.artstudio.it/titolo/art_2507.htm

www.cinemanose.com/2001/febbraio/video/studaz.htm

www.comune.lucca.it/italiano/baluardo-prog/programma-baluardo.htm

www.fub.it/telema/TELEMA14/DeSant14.html

www.lacab.it/studioazzurro/ambientisensibili.html

www.pandora.it/virtual/studio.html